Voorkom dat uw ‘ICT voordeur’ openstaat. Maak gebruik van Multi Factor Authentication.

Voorkom dat uw ‘ICT voordeur’ openstaat. Maak gebruik van Multi Factor Authentication.

Werkt u met persoonsgegevens of data van uw klanten? Klanten hebben een steeds hogere verwachting over het zorgvuldig handelen met deze privacygevoelige data. Terecht natuurlijk! Met Multi Factor Authentication (MFA) vergroot u deze beveiliging, en dus de kwaliteit die u levert aan uw klanten. Wist u dat vorig jaar diverse bedrijven klant bij ons zijn geworden, om precies deze reden? 

Met MFA is uw account een stuk beter beveiligd tegen hackers. Lekt uw wachtwoord, of wordt u gehackt? Met MFA hebben hackers geen directe toegang tot uw account.

Ook logt u gerust in vanaf een andere, zelfs openbare, computer. Wordt uw wachtwoord automatisch opgeslagen in de internetbrowser van die computer, of is deze computer minder goed beveiligd dan uw persoonlijke computer? Dan is er altijd een tweede authenticatie methode nodig voor toegang tot uw account.

De 3 soorten authenticatie:

Zoals bovengenoemd, zijn er een hoop voordelen rondom MFA. Maar wat is MFA precies? Meerdere stappen authenticatie, wordt ook wel 2FA, 2-weg authenticatie of dubbele authenticatie genoemd. Er zijn 3 soorten van authenticatie:

  1. Iets dat u weet: bijvoorbeeld een gebruikersnaam
  2. Iets dat u hebt: bijvoorbeeld een sleutel of een wachtwoord
  3. Iets dat u bent: bijvoorbeeld een vingerafdruk

 

Multi Factor Authentication

 

Om de MFA techniek goed uit te leggen, gebruiken we het voorbeeld van een deur. Deuren hebben standaard een cilinderslot. Heeft u de sleutel? Dan kunt u het slot openen. Vertaalt u dit naar IT, dan zijn dit de inlognaam (de deur) en het bijbehorende wachtwoord (de sleutel).

Wanneer u gebruik maakt van MFA, oftewel een tweede vorm van authenticatie, moet er naast het wachtwoord (de sleutel), worden voldaan aan een tweede beveiligingsvoorwaarde. Bijvoorbeeld: nadat u het slot van de deur hebt geopend met uw sleutel, dient u door middel van uw vingerafdruk op een vingerscanlezer nog extra te authentiseren voordat de deur open gaat.

Dit is het punt waar MFA in beeld komt. Nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingegeven, dient u een tweede sleutel in te geven om in te loggen. Deze code ontvangt u middels een fysieke token, e-mail, sms, gekoppelde app op uw smartphone of zelfs door middel van een push-melding op uw smartphone.

Gebruikt u nog geen MFA op uw extern benaderbare diensten?

Bij extern benaderbare diensten kunt u denken aan Office365 (denk aan mail, SharePoint), Citrix, Terminal Server, VPN, etc. Andere partijen zoals Twitter, Facebook, Exact, Afas, en NAV van Microsoft maken MFA ook al beschikbaar op hun diensten. Ook het Nationaal Cyber Security Centrum raadt aan om MFA te gebruiken. 

Kortom, genoeg redenen om gebruik te maken van MFA:

  • U bent beter beveiligd tegen hackers
  • Mocht u gehackt worden, dan hebben hackers geen directe toegang tot uw gegevens
  • De data van u en uw klanten, is beter beveiligd
  • Zonder zorgen altijd en overal, vanaf elk device, inloggen
  • MFA wordt aangeraden door het Nationaal Cyber Security Centrum

Neem contact met ons op, wij sluiten graag uw ‘ICT voordeur’!

Gebruikt u momenteel nog geen MFA, of nog niet op al uw extern benaderbare diensten? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren u graag over IT security en implementeren MFA binnen uw organisatie!

 

Neem nu contact met ons op!

 

Dennis_optie2Auteur: Dennis Luijks, Manager IT Operations 

Als Manager IT Operations bij DataByte ben ik verantwoordelijk voor het borgen van kwaliteitsverbeteringen voor onze Infra afdeling. Ook ben ik verantwoordelijk voor ons escalatie management en voor de informatievoorziening richting onze klanten.  Vanuit deze expertise informeer ik u graag over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ICT en onze dienstverlening. 

Vind je dit bericht interessant?